Slovníček pojmů

ADWORDS, FACEBOOK A DPH

Faktury Google AdWords jsou vystaveny z Irska. Také faktury pro Facebook jsou vystaveny ze zahraničí (ve článku dále jen AdWords). Pokud je vaše firma zákazníkem AdWords, jste povinni sami si vypočíst DPH a tuto daň odvedete finančnímu úřadu.

Neplátci DPH

V případě, že nejste plátci DPH, musíte se registrovat na příslušném finančním úřadu jako identifikovaná osoba k DPH (bude platné pouze pro zahraniční plnění). Zároveň s tím máte povinnost k daňovému přiznání DPH (čtvrtletní) pro přeshraniční plnění, přičemž nemáte nárok na odpočet, musíte daň tedy odvést v plné částce.

Plátci DPH

Pokud jste plátem DPH, protože jde o službu s místem plnění v Čechách, DPH se vybírá u nás. V tomto případě, kdy je faktura vydaná v Irsku, musíte zaplatit DPH vy. Přijatou službu uvádíte do přiznání k DPH, přičemž máte nárok na odpočet DPH. Pokud tedy chcete inzerovat v AdWords ve větším, je výhodnější být plátcem DPH také pro tuzemsko, jelikož po odpočtu nemusíte odvádět celou částku.

BRANDOVÉ PPC KAMPANĚ

Brandové reklamní kampaně inzerované v AdWords nebo Skliku mají velký vliv na váš brand a to v případě, ať už jde o zobrazení na obsahové internetové stránky nebo pouze ve vyhledávání. Jak připravit kvalitní brandovou textovou reklamní kampaň, aby plnila své cíle?

Nejčastější požadavky inzerentů

  • Inzerent chce investovat své peníze do reklamy, za kterou bude jeho web vidět. Proto chce být samozřejmě na první pozici ve vyhledávačích.
  • Pokud má inzerent investovat do brandové PPC kampaně, musí být vidět co nejvíc a za co nejnižší cenu za proklik.
  • Aby byla reklamní kampaň inzerenta úspěšná, musí ji vidět co nejvíce uživatelů internetu. Proto je důležité, dostat se na první příčku ve vyhledávačích.
  • Reklamní text musí být nejpoutavější a měl bych se odlišiti od konkurence.

Jak připravit reklamní kampaň, která bude uživatele internetu zajímat a nebude stát příliš mnoho peněz?

Zaměřte se za poutavý reklamní text

Reklamní kampaně jsou plné silných klíčových slov se zaměřením na zboží nebo činnosti jednotlivých firem. U brandové reklamy je toto pravidlo podobné. Připravte poutavý reklamní text, který uživatele zaujme. Díky němu budete mít nižší zobrazení, tedy CTR, ale lidé na reklamu kliknou. Když nebude reklamní text poutavý, zhoršuje se skóre kvality a reklama si bude držet horší pozice, je dražší a má málo zobrazení.

  • Když má reklama vysoké CTR, má vysokou míru prokliků. Reklama je u Googlu umístěna nad výsledky vyhledávání.
  • Aby měla reklama za určitý cenový rozpočet co nejvyšší míru zobrazení, musí mít nejnižší CTR. V případě rostoucího CTR, počet zobrazení za zadaný cenový rozpočet klesá.
  • Nastavte si adekvátní cenový rozpočet reklamní kampaně. Ideální řešení je nastavení omezeného denního rozpočtu.

BUSINESS MANAGER (FACEBOOK)

Business Manager je oblíbeným nástrojem firem, které chtějí využít propagace na Facebooku.

Business Manager je nástroj pro správu reklam a přístupu ke stránkám a účtům reklamy.

Díky Business Manageru můžete jednotlivým správcům zpřístupnit přístup k vašim stránkám a účtům pro reklamu. Zde můžete jejich oprávnění snadno odebrat nebo změnit.

Ke stránkám a účtům pro reklamu získáte přístup i v případě, že své spolupracovníky nemáte ve svých přátelích na Facebooku, díky čemuž si můžete zachovat své soukromí.

Co všechno můžete dělat na Business Manageru:

  • můžete vytvářet reklamní účty a mít tak pro každou fanpage nebo klienta vlastní
  • jednoduchou formou navážete spolupráci  přes e-mail s novými spolupracovníky, kteří mají možnost přístupu ze svého profilu
  • pozvete spolupracující firmu díky jednomu přístupu
  • propagujte třeba kompletní sortiment e-shopu, který se zobrazí těm uživatelům Facebooku, kteří již dříve produkty v e-shopu navštívili.

CENA ZA KONVERZI

Cena za konverzi zajímá každého, kdo do reklamy investuje a chce vidět srovnání nákladů a výnosů. Cena za konverzi je částka, kterou jsme museli vynaložit pro získání jedné konverze. Inzerent by vždy měl vědět, kolik je pro něj přijatelná cena za konverzi, aby byla kampaň zisková.

CPC – CENA ZA PROKLIK

Je zkratka z anglického “cost per click”, tedy cena za proklik. Jinými slovy jde o model platby za reklamu v aukčním systému, kdy inzerent platí pouze za uskutečněný proklik své reklamy, nikoliv za její zobrazení. Nabízená CPC také mimo jiné ovlivňuje umístění reklamy v rámci aukce.

Reklamní systém nabízí možnost manuální nastavení ceny – v tomto případě si inzerent částku nastavuje sám nebo automatické nastavení ceny, kdy za vás nabídky nastavuje reklamní systém tak, abyste v rámci rozpočtu získali co nejvíce.

 

Maximální CPC

Umožní inzerentovi udat maximální nabízenou cenu za proklik. Skutečná cena CPC může být v praxi až několikanásobně nižší, než je nabízená cena, a to především v případě, kdy u svých inzerátů máte dobrou míru prokliku (CTR). Zadáte-li ve své reklamní kampani max. CPC, kliknutí zákazníka vás nebude stát víc, než je nastavená částka. Průměrně se CPC pohybuje v rozmezí korun až desítek korun za jedno kliknutí a odvíjí se primárně podle četnosti konkurence ve vašem oboru.

CTR – MÍRA PROKLIKU

Zkratka z anglického click through rate, v překladu tedy míra prokliku. Udává poměr mezi celkovým počtem zobrazení reklamy a počtem prokliků. CTR = počet prokliků / počet zobrazení x 100. Takže pokud se reklama zobrazí 1000x a získá 5 prokliků, výsledná míra prokliku je 0,5%.

Vysoká míra prokliku je známkou dobře cílené reklamy mezi zákazníky. Míra prokliku ovlivňuje očekávanou míru prokliku klíčového slova, které má přímý vliv na umístění a cenu reklamy.

DYNAMICKÉ REKLAMY DSA

Dynamické reklamy (Dynamic Search Ads – DSA) jsou další formou propagace pro weby, například pro e-shopy s rozsáhlým obsahem produktů.

Nezobrazují se na základě klíčových slov, ale na základě obsahu ve vašich stránkách. Vyhledávaný dotaz se spáruje s textem a zobrazí automaticky cílený produkt na danou URL adresu.

Máte-li ve svém e-shopu mnoho kategorií s velkým množstvím produktů a chcete v krátkém čase spustit reklamní kampaň, je dynamická reklama nejvhodnější forma propagace.

DSA bere veškerý text z vašich webových stránek, proto neopomínejte vylučující slova. Pokud nechcete platit za proklik u kategorií, které nevydělávají, doporučujeme je z cílení vyloučit. jedná se například o: FAQobchodní podmínkyreklamacekontakt, otevírací doba apod.

Bez dynamických reklam může dojít i u kvalitně spravovaných účtů AdWords k opominutí odpovídajících vyhledávání nebo se zpozdí vytváření reklam na nové produkty.

Cílení dynamických reklam

DSA funguje automaticky. Stránky prochází robot, jako při indexaci, proto je důležité mít správně přizpůsobené SEO (správné titulkyindexované stránky atp.)

Cílení dynamických reklam pomocí:

  • kategorie – Google přiděluje stránkám kategorie podle jejich obsahu
  • URL – URL musí obsahovat zvolený text

Jak psát inzeráty u dynamických reklam

Inzeráty u dynamických reklam piště stejně jako u ručně psaných reklamních kampaní, ale pamatujte, že cílíte na větší množství textu. Zde proto přesně nevíte, jaká klíčová slova inzerát v danou chvíli zobrazí.

Všechny stránky obsažené v reklamě napište obecně tak, aby se podchytily všechny typy hledání, u cílových URL adres týkajících se projede snowboardů pište o snowboardech v rozsahu dvou řádků o rozsahu 35 znaků, do kterého se musí vejít i informace týkající se vašeho e-shopu.

Výsledky dynamických reklam  

DSA nemůžeme hodnotit jako klasickou reklamní PPC kampaň, její obsah z důvodu automatického generování obsahu se neztotožňuje s kvalitou ručně psané kampaně. DSA je skvělý pomocník pro kontrolu statistiky vyhledávaných dotazů.

Kvalitní prokliky a konverze shromažďujte do své databáze a k nim přiřazujte samostatné reklamní kampaně.

FACEBOOK

Sociální síť Facebook je nepřekonatelně nejrozšířenější sociální sítí po celém světě, ve které se lidé sdružují a vzájemně spolu komunikují.

Uživatelé Facebooku mezi sebou sdílí své osobní informace a multimediální data, díky nímž mezi sebou dále komunikují prostřednictvím chatukomentářů či zpráv.

Oblíbenost si získal i mezi firmami, které si zde zakládají profily svých internetových stránek. Díky nim se pak jejich cílení fanoušci dozvědí o nejnovějších firemních akcích a novinkách.

Původně byl Facebook přístupný pouze studentům Harvardské univerzity, později získal popularitu u ostatních studentů jiných univerzit v USA.

Od roku 2006 se mohl na Facebook připojit každý starší 13 let.

Jméno vzniklo z papírových letáčků tzv. „Facebooks,“ které jsou v Americe rozdávány studentům prvních ročníků na univerzitách a slouží k seznámení se mezi sebou.

FANPAGE NA FACEBOOKU

Fanpage na Facebooku je skvělým obchodním nástrojem pro všechny internetové stránky.

Vhodné je propojení základní webové prezentace s fanpage Facebook, kam poté směřujete veškeré své aktivity typu novinky, nabídky zákazníkům, akční nabídky atp. V některých případech fanpage může zcela nahradit stručnou webovou vizitku.

Jak vytvořit úspěšnou fanpage?

Pokud je váš web vhodný pro založení fanpage stránky na Facebooku, zaměřte se na pravidelné a věcné příspěvky, které osloví nejen vaše přátele, ale i širokou veřejnost, která se postupně rozroste ve vaše publikum, se kterým ale musíte pravidelně komunikovat a vyzývat jej k diskuzi.

Díky těmto aktivitám vyzvete své fanoušky k odkazům na vaše stránky a získáte si tak nepřímý linkbuilding. Zde nejde o rychlé získání odkazů, ale o postupné oslovení cílených zákazníků.

GOOGLE

Americká společnost Google založila stejnojmenný vyhledávač, který je v současnosti nejpoužívanější internetový vyhledávač na celém světě.

Probíhá na něm téměř 50% vyhledávání. Kromě webových stránek najde obrázkydiskusní skupinynabídky on-line prodeje aj. Má svou vlastní sociální síť Google+, která se pyšní stále větší oblibě.

Vyhledávač Google funguje v několika jazykových mutacích. Výsledky vyhledávání na něm můžeme vymezit podle jazyka, místa a času zveřejnění.

Jako první přišel s funkcí algoritmu pro hodnocení webových stránek PageRank. Kromě  toho byl také první vyhledávač, který kladl důraz na vyhledávání frází. Google své vyhledávání zlepšuje každým rokem, v roce 2010 za něj získal první místo v Křišťálové lupě.

GOOGLE ADWORDS

AdWords je jedním z nejčastěji používaných inzertních systémů PPC reklamy. V Google AdWords si můžete vytvořit cílenou reklamní kampaň zaměřenu na prezentaci firmy, produkty a služby. Zobrazovat se bude návštěvníkům vyhledávače Google a jeho partnerů – těch, kteří používají pro zobrazení cizí reklamy systém AdSense. Inzertní systém funguje na principu placení částky za proklik, kterou si sami určíte, takže máte své výdaje zcela pod kontrolou. Zároveň je v AdWords možné vytvářet videoreklamu na Youtube.

GOOGLE ANALYTICS

Google Analytics je služba společnosti Google, která vám pomůže sledovat všechny pohyby návštěvníků vašeho webu.

Pomocí Google Analytics zjistíte, zda se vám vyplácejí investice do reklam, co návštěvníci nejčastěji hledají, jak využívají vaše webové stránky, jak se na ně dostali, jaká je míra opuštění webu a podobně. Google Analytics vám pomůže zjistit, jak docílit toho, aby se návštěvníci vraceli.

Přihlášení webu do Google Analytics

Registrovaní uživatelé Googlu mohou snadno na adrese www.google.com/analytics přihlásit svůj web na základě několika jednoduchých kroků. Pokud zakládáte nový účet pro svůj web, získáte pro své označení webu měřící kód.

Konverzní sada

Díky konverzní sadě zjistíte všechny potřebné marketingové kanály, ukazující cestu návštěvníků na váš web. Pomocí konverzní sady můžeme změřit prodejstahování položekmíru prodeje aj. Na základě těchto informací jednoduše upravíte internetové stránky tak, aby vyhovovaly všem návštěvníkům a plnili tak vaše obchodní cíle. 

GOOGLE TAG MANAGER

Google Tag Manager (GTM)  v překladu správce značek Google, je systém pro správu měřících kódů, zdarma jej poskytuje Google. Díky němu se můžete zaměřit na podstatu měření.

Měřící kódy GTM mohou vkládat konzultanti přímo na web ihned. Nemusí se připravovat například běžně používaný remarketingový kód pro PPC systém AdWords přes programátory, u nichž dochází k časové prodlevě.

Co můžeme vkládat pomocí Google Tag Manageru na stránky:

  • HTML kód
  • obrázky
  • konverzní kódy pro vyhledávače zboží
  • remarketingové kódy
  • kódy Google Analytics
  • kód e-commerce Google Analytics
  • kódy pro měření analýzy, teplotních map, dopravních map apod. (v tomto případě pozor na vložní dokumentu mYx, s těmito kódy neumí GTM pracovat

Kontejnery

Kontejner je Javascriptový kód, který umisťuje do kódu internetové stránky těsně za otevírací tag <body>. Do kontejnerů vkládáme všechny měřící kódy a značky. V účtu může být několik kontejnerů.

Každý kontejner má svůj vlastní Javascriptový kód, proto musíme zajistit, aby do kódu stránek vložily všechny kontejnery, nebo využijeme jeden Javascriptový kód pro více webů. Záleží na tom, jak se rozhodnete rozvrhnout správu svých tagů.

Důležitá pro celý web je část „async=true“, která znamená, že se knihovna GTM načítá asynchronně, kódy v kontejneru tedy nezpomalují načítání samotné stránky.

Nastavení přístupů dalších uživatelů

U GTM můžete nastavit další přístupy pro kolegy, kteří budou systém spravovat a to ve dvou úrovních.

  • přístup k účtu – v případě, že uživateli neudělíte přímí přístup, nebude mít přístup ke kontejnerům
  • přístup ke kontejneru – uživatel uvidí všechny kontejnery v účtu. Je oprávněn provádět v případě přístupu pro zápis změny u těchto kontejnerů.

Přístup k jednotlivým kontejnerům může uživatel spravovat:

  • pouze pro čtení – uživateli je umožněn přístup ke všem tagům, pravidlům a makrům
  • pro čtení a zápis – uživatel může provádět všechny změny, ale nemůže je publikovat.(vhodné pro kolegy začátečníky, kdy jejich práci zkontroluje zkušenější osoba)
  • pro čtení, zápis a publikaci – uživatel má plnou kontrolu nad účtem, může měnit tagy, makra, pravidla a publikovat změny do ostré verze.

Preview mód

Než spustíte nově nastavené kódy do ostrého provozu, můžete si v GTM vyzkoušet a sledovat pomocí Preview módu. V nastavení vidíte každou prováděnou změnu a k předchozí verzi se můžete kdykoli vrátit.

HEUREKA

Na českém internetu je Heureka největším nákupním portálem a zároveň srovnávačem cen. Každý měsíc tento portál navštíví v průměru více jak tři miliony reálných uživatelů. Evidováno je zde více jak dvacet milionu produktů a desítky tisíc internetových obchodů.

Heureka je jedním z deseti nejnavštěvovanějších internetových portálů v České republice.  Pro své zákazníky nabízí kromě srovnání cen, parametrů produktů a obchodů také poradnu, ověřené recenze psané zákazníky, až po on-line nakupování přímo z webu.

Heureka má svou verzi také na Slovensku, (heureka.sk) byla založena v roce 2007 společností Miton, který jako první přišel s nápadem zkombinovat mnoho služeb do jediného webu.

Pro každý e-shop doporučujeme zápis na Heureka.cz. Aby vyhledávač zboží nabízel vaše výrobky, je nutné mít nasazený samostatný XML feed, ze kterého bude server stahovat vaši nabídku.

Heureka nabízí rozhraní pro získání recenzí od zákazníků, s časovým odstupem od nákupu jim zašle formulář pro vyplnění. Díky pozitivním recenzím získáváte vyšší důvěryhodnost svého e-shopu. Feedy pro Heureku by proto měly být základem každého dobrého internetového obchodu.

Co Heureka nabízí:

  • porovnání a vyhledávání produktů
  • porovnávání cen
  • nabízí hodnocení e-shopu službou „ověřeno zákazníky“
  • nabízí recenze k jednotlivým produktům
  • garantuje vrácení peněz u e-shopů zapojených do služby Heureka košík
  • sleduje novinky na trhu a slevy
  • upozorňuje na neseriózní obchody (které nedodržují slevy, neodesílají objednané zboží v termínu, nereagují na dotazy zákazníků apod.)
  • umožňuje osobní vyzvednutí zboží pomocí své sítě výdejních míst

HODNOTA KONVERZE/ CENA (ADWORDS)

Hodnocení konverzí se liší. Pokud ke každé konverzi přiřadíte jinou hodnotu, uvidíte celkovou hodnotu napříč všem konverzím, nikoli jen počtu konverzí, ke kterým došlo. Díky těmto informacím se můžete zaměřit na důležité konverze pro váš obchod.

Konverzím se mohou přiřadit různé hodnoty, nebo konverzím týkajících se jedné akce můžete přiřadit stejnou hodnotu. Hodnoty konverzí vám pomohou sledovat návratnost investic a pomohou vám k optimalizaci jednotlivých reklamních kampaní.

Stejná hodnota konverzí

Pro některé konverzní akce je dobré použít stejné hodnoty. Jedná se například o registrace nového zákazníka a přihlášení do newsletteru. V tomto případě je zobrazení hodnot užitečné pro porovnání dvou různých konverzních akcí, důležitých pro váš obchod.  

Specifické hodnoty konverzí

Hodnota specifická pro transakce je ta, která se může při uskutečněné konverzi lišit. V případě internetového obchodu může mít jedna objednávka hodnotu konverze například 1 000 Kč a jiná i 10 000 Kč. Znamená to tedy, že specifické konverze stejného druhu mají pro váš obchod jinou hodnotu.

  1. Můžete takto sledovat návratnost investic a optimalizovat díky těmto poznatkům reklamní kampaně.
  2. Můžete využívat chytré nabídky, například cílovou návratnost investic do reklamy (ROAS).

Měření konverzí bez peněžní hodnoty

Chcete-li sledovat konverzní akce, ale zatím bez finanční hodnoty, nemusíte přiřazovat žádnou měnu. Tyto hodnoty se nazývají klíčové ukazatele výkonnosti (Key Performance Indicators – KPI). Tyto hodnoty se přiřazují na web například k registračnímu formuláři. Označte je odlišnou značkou, abyste v přehledu viděli informace k měřeným konverzím bez přiřazené měny.  

Jak nastavit hodnoty konverzí?

Pro konkrétní nastavení hodnot konverzí je nutné na web umístit značky, které dokážou hodnoty specifické pro transakce propojit s proměnnou ve značce měření konverzí.  (google conversion value)

Po nastavení hodnot konverzí můžete začít používat nabídky s cílovou návratností investic do reklamy (ROAS). Tato strategie automaticky nastavuje nabídku vaší firmy tak, aby bylo dosaženo nejvyšších cílů. ROAS je výhodné používat v případě, pokud vás zajímají jen jednotlivé konverze a konverzní akce a vaším cílem je dosáhnout návratnost investic do reklamní kampaně.

JAK ZÍSKAT FAKTURU ADWORDS?

Google AdWords nabízí dvě možnosti placení. První, nejjednodušší, je platba kartou, druhá varianta je platba převodem z bankovního účtu.

Po přijetí platby na účet Google AdWords je automaticky vytvořena faktura – v elektronické verzi, proto neobsahuje razítko a podpis.

Jak stáhnout fakturu AdWords?

  1. Přihlaste se do svého účtu AdWords.
  2. Všechny vystavené faktury za vybrané období jsou obsaženy v části „můj účet“ – „přehled fakturace.“
  3. Na konci stránky je uveden termín a faktura, která se po prokliknutí stáhne do počítače.

Jak si nechat zasílat faktury AdWords na e-mail?

Společnost Google nabízí možnost zasílání faktur do pěti pracovních dnů od začátku měsíce automaticky. Stačí si tuto službu nastavit:

  1. Zobrazte si „Nastavení“ a vyberte „Fakturace“.
  2. V levém menu vyberte „Fakturační profil“ a zde přidejte svůj e-mail, na který chcete zasílat fakturu a zprávy týkající se faktur.

JAK ZÍSKAT FAKTURU SEZNAM.CZ?

Seznam.cz nabízí faktury z Skliku, Zboží.cz a Firmy.cz ve stejném postupu:

  1. Přihlaste se do svého účtu na klient.seznam.cz.
  2. V levém menu vyberte ikonku „peněženka“ a poté proklikněte políčko „objednávky“.
  3. Nyní stačí stáhnout fakturu v českém jazyce do počítače.

Stejně tak jako v AdWords si i v Skliku můžete nechat zasílat automaticky faktury na vaši e-mailovou adresu.

Po přihlášení do „peněženky“ si zvolte v levém menu ikonku „nastavení,“ a poté proklikněte na kolonku „informování e-mailem.“ Zde již stačí zvolit e-mail, na kterém si budete pravidelně vyzvedávat fakturu, můžete si zde navolit interval i typ posílaných dokumentů.

JAK ZÍSKAT FAKTURU Z FACEBOOKU?

Získání faktury z Facebooku lze prostřednictvím Business Manageru:

  1. Přihlaste se pomocí business.facebook.com ke svému účtu a zvolte „nastavení“.
  2. Po otevření menu zvolte „platby a platební údaje“ (Billing & Payment Methods).
  3. Zvolte si požadované fakturační období a vybranou fakturu si jednoduše stáhněte do počítače.

KLÍČOVÁ SLOVA

Jedná se o Vámi zvolená slova či slovní spojení, na základě kterých je následně zobrazována Vaše reklama (nejčastěji při hledání Vámi zvolených klíčových slov uživatelem).

U klíčových slov rozeznáváme shody – volnou, frázovou a přesnou – určující, nakolik se musí dotaz uživatele přesně shodovat s Vámi zvoleným klíčovým slovem. Zároveň lze pracovat s vylučujícími klíčovými slovy.

KONVERZNÍ POMĚR

Nejdůležitější částí on-line marketingu je míra konverze, nebo-li procentuální vyjádření počtu zákazníků, kteří provedli požadovanou akci, o kterou jsme usilovali pomocí inzerce (například odeslání objednávky) .

Na e-shopech a firemních stránkách můžeme sledovat tyto konverze:

  • odeslání objednávky
  • odeslání vyplněného formuláře
  • registrace nového zákazníka
  • přihlášení k odběru nwesletteru
  • stažení souboru z internetových stránek
  • kliknutí na odkazy

Jak se počítá konverzní poměr?

Přesný výpočet lze spočítat pomocí jednoduchého vzorce, ačkoli zde záleží na konkrétní metodice.

Konverzní poměr v % = počet zkonvertovaných návštěvníků / počet všech návštěvníků x 100

Obvyklý konverzní poměr u kvalitního projektu je od 1% do 3%. U konkrétních služeb či produktů se může pohybovat v desítkách procent. Konverzní poměr pod 1% naznačuje např. na nedůvěryhodnost či špatnou použitelnost stránek.

MÍRA OKAMŽITÉHO OPUŠTĚNÍ

Míra opuštění webu je jedna z nejvíce používaných analytických metrik.

Okamžité opuštění je návštěva jedné stránky návštěvníkem vašeho webu, který z ní ihned odejde, aniž by při této návštěvě vyvolal jakýkoli další požadavek. Je to hodnota míry, u které se zjistí, zda návštěvník na stránkách našel to, co hledal, popřípadě zda opustil web ještě dříve, než našel svůj hledaný cíl.

Snížení míry opuštění webu

Snížit míru opuštění internetové stránky se dá pomocí určení konverzních cílů, které jsou pro váš web důležité. Může se stát, že stránka, která má vysokou míru opuštění je zároveň stránkou konverzní. Ve většině případech to znamená,  že návštěvník našel informaci hned, tudíž byl splněn cíl.

Dva nejčastější důvody pro vysokou míru opuštění internetové stránky:

  • na stránky přišli necílení zákazníci (špatná PPC reklama)
  • cílení zákazníci nejsou s webem spokojeni a odcházejí

Jak zjistit míru opuštění?

Nejčastějším způsobem je použití statistik Google Analytic pro vstupní stránky lze zobrazit v kategorii Publikum > Přehled, nebo Akvizice > Přehled – ty jsou seřazeny dle návštěvnosti vstupní stránky.

NEWSLETTER

Newsletter pochází z anglického názvu zpravodaj. Pravidelně se zasílá zákazníkům do mailu a je to jedna z nejúčinnějších metod internetového marketingu.

Newsletter je zpravidla nakódován v grafické podobě HTML nebo jako obrázkový leták, rozesílán pomocí systému pro distribuci hromadných e-mailů. Patří k nejlevnějším marketingovým nástrojům, jak své zákazníky upozornit na novinky.

Výhody newsletteru

  • oproti tištěnému formátu jsou nulové náklady na distribuci a tisk
  • minimální náklady na vytvoření
  • cílené oslovení stávajících zákazníků

Správně zvolená strategie newsletteru a poutavá grafika letáku bude mít požadovanou win-win situaci, kdy se zákazník dozví o akčních nabídkách nenucenou formou reklamy. Firmy získají nové poptávky, které zvednou jejich objem tržeb.

Ohsah 4P marketingového mixu

Aby měl newsletter tížený efekt, musí zahrnovat 4 zásady správného marketingu:

  • propagace
  • výrobek
  • cena
  • distribuce

Při sestavení newsletteru dbejte na jeho grafickou poutavost, dále zahrňte jasné informace o slevových akcích a jednoduše vysvětlené informace k hlavní myšlence sdělení. Velkou roli hraje časový harmonogram pro odesílání zpráv, vyhodnocení jednotlivých kampaní a ostatní technologické parametry. V opačném případě se zákazník z odběru newsletteru odhlásí, nebo se sníží důvěra k vaší firmě.

PLÁNOVAČ KLÍČOVÝCH SLOV

Plánovač klíčových slov je nástroj PPC systémů, který se používá pro hledání vhodných klíčových slov pro kampaně ve vyhledávací síti i pro rozšiřování stávajících reklamních kampaní.

Plánovač klíčových slov nabízí svým uživatelům možnost vyhledat návrhy klíčových slov včetně kompletních reklamních sestav. Dále umožňuje sledovat, jak by mohl daný seznam klíčových slov fungovat v nové reklamní kampani. Nabízí i sloučení několika seznamů klíčových slov do jednoho. Můžete si zde také naplánovat konkurenceschopné reklamy a adekvátní cenové rozpočty. Při použití plánovače využijte tipy k sestavení nejlepšího seznamu klíčových slov. V průměru každému inzerentovi stačí 5 – 20 klíčových slov pro jednu reklamní sestavu.

 

Návrhy nových klíčových slov

Pro nové, ale i zkušené uživatele AdWords nabízí tato služba hledání takových klíčových slov, která se hodí do vaší reklamní kampaně, včetně hledání dalších klíčových slov k tomu, aby byla kampaň úspěšnější. Tato klíčová slova se hledají na základě dotazů, které jsou totožné s vaší činností, produktem či službou.

Zobrazení statistik i odhadů provozu

Statistiky vám pomohou při rozhodování o nově použitých klíčových slovech a frázích pro novou nebo stávající kampaň. Abyste měli představu, jak bude reklamní kampaň fungovat, zobrazte si odhady, popřípadě odhad počtu kliknutí nebo konverzí. Tyto odhady vám také napomohou k cenovému rozpočtu kampaně.

PNO - PODÍL NÁKLADŮ NA OBRATU)

Zkratka PNO označuje podíl nákladu na obratu, který používáme jako další metriku pro vypočítání efektivity PPC kampaní.

 

Výpočet PNO

PNO se vyjadřuje v procentech a pro výpočet používáme vzorec: náklady / tržby x 100 = PNO.

V průběhu optimalizace kampaní by se PNO mělo snižovat, aby se vytvořit prostor pro zisk. Nejlepším způsobem je najít cestu, aby PNO klesalo a tržby každoročně stoupaly a vaše kampaň skutečně vydělávala.

PPC - PLATBA ZA KLIK

PPC (z anglického “pay per click”) je zkratka pro platbu za proklik. Inzerent platí pouze za kliknutí na reklamu uživatelem, nikoliv za její zobrazení. PPC reklama je považována za jednu z nejefektivnějších reklam, ve které se dá navíc přesně sledovat návratnost investice.


Jak funguje PPC?

PPC funguje na základě aukčního systému, kdy do aukce vstupuje cena nabízená inzerentem i koeficient kvality jeho inzerce. Je-li reklama správně vytvořená a nastavená, zákazníci na ni klikají více, tím se zvyšuje její kvalita a snižuje se reálná cena za proklik.


Efektivní cílení

V případě PPC reklamy máte navíc jistotu, že cílíte přesně na lidi, které potřebujete. Ať už podle lokality, demografie nebo jejich zájmů. V průběhu celé kampaně máte výdaje stále pod kontrolou.

 

Kde mohu PPC reklamu využít?

Google AdWords

AdWords je jedním z nejčastěji používaných inzertních systémů PPC reklamy. V Google AdWords si můžete vytvořit cílenou reklamní kampaň zaměřenu na prezentaci firmy, produkty a služby. Zobrazovat se bude návštěvníkům vyhledávače Google a jeho partnerů – těch, kteří používají pro zobrazení cizí reklamy systém AdSense. Inzertní systém funguje na principu placení částky za proklik, kterou si sami určíte, takže máte své výdaje zcela pod kontrolou. Zároveň je v AdWords možné vytvářet videoreklamu na Youtube.

 

Sklik

Inzertní systém Sklik od společnosti Seznam.cz nabízí svým zákazníkům reklamní PPC systém, díky kterému můžete oslovit uživatele hledající ve vyhledávači seznam nebo procházející weby, které patří do reklamní sítě Sklik, včetně samotného webu Seznam.cz. Mezi největší výhody patří propojení reklamních kampaní s dalšími službami společnosti Seznam.cz – Firmy.cz a Zboží.cz

REMARKETING

Remarketingem cílíme na lidi, kteří již v minulosti navštívili váš web. U nich je pravděpodobnost dalšího nákupu na vašem webu vyšší, než u lidí, kteří vás neznají. Remarketing nabízí služba Google AdWords, Sklik (pod názvem retargeting) a Facebook.

Návratnost investic vložených do reklamy bude pravděpodobně vyšší. Úspěšnost remarketingové kampaně můžeme sledovat v Google Analytics či v samotném rozhraní AdWords či Sklik, takže reklamu můžeme optimalizovat tak, aby byla výnosná.

Pro koho je remarketingová kampaň?

Správně sestavená remarketingová reklama je přínosná pro všechny obory podnikání. Pokud došlo u zákazníka k nákupu na vašem webu, je dobré se mu připomínat prostřednictvím doplňkového zboží či službami. Lze využít například tehdy, pokud prodáváte spotřební zboží a nákupní cyklus se tak opakuje co x dnů. Často a velice efektivně se využívá k oslovení uživatelů, kteří vložili zboží do košíku, ale nedokončili nákup. Pomocí remarketingu můžete takovéhoto uživatele přesvědčit k nákupu.

RETARGETING

Prostřednictvím Retargetingu můžete zobrazit reklamu zákazníkům, kteří již učinili na vašem webu nějakou akci, ale nedokončili ji, například vložili zboží do košíku, ale nedokončili objednávku. Díky retargetingu se je dokážete přesvědčit k nákupu. Retargetinkové reklamní kampaně nabízí služba Sklik, pod názvem remarketing pak Google AdWords a Facebook.

Výhody retargetingu

  • retargeting se dá rychle nastavit
  • obvykle má vysoký konverzní poměr
  • efektivní investice do reklamy

Použití retargetingu

  • cílíte na návštěvníky určité kategorie
  • cílíte na uživatele, kteří nedokončili akci na vašem webu
  • uživatelům lze nabízet doplňkový sortiment ke zboží

ROI - NÁVRATNOST INVESTIC

Zkratka ROI (z anglického Return On Investments) je standartní byznysová metrika, která vyhodnocuje návratnost investic, v případě tedy návratnost do reklamy.  ROI index udává výnos v procentech z utracené částky, označuje tedy poměr vydělaných finančních prostředků vůči investovaným.

 

Vzorec pro ROI

ROI = výnosy / investice x 100 (%)

 

Výsledky ROI

ROI > 100% investice má návratnost a procenta nad 100% znamenají výnos dané investice. ROI < 100% investice je ztrátová a procenta pod 100% znamenají, o kolik peněz jste přišli. Zisk u reklamy nemá pouze finanční charakter. Pomocí PPC reklamy jste oslovili nové klienty, kteří budou dalšími potencionálními zákazníky vaší firmy. Ve výsledku může být investice zisková i v případě, pokud vám ROI vyšlo v záporných číslech.

SEZNAM.CZ

Česká společnost Seznam.cz provozuje stejnojmenný internetový portál a vyhledávač. Založen byl v roce 1996 Ivem Lukačovičem, a byl jeden z prvních českých internetových vyhledávačů a katalogů.

Jeho největším konkurentem je Google, zejména v oblasti fulltextového vyhledávání.

Vyhledávač a katalog brzy doplnily další funkce. Pro společnost je nejvýznamnější email.czfirmy.cz mapy.cz. Seznam provozuje inzertní systém Sklik. Za dobu své existence zprovoznil více jak 25 různých služeb a přidružených značek.

Oblíbenost Seznamu v České republice je velká. Nasvědčuje tomu návštěvnost služeb, která dosahuje přes 6,7 milionu unikátních návštěvníků měsíčně. Podle statistických údajů NetMonitoru jsou nejnavštěvovanější  služby Seznam.cz – homepage a Seznam.cz – email.

SEZNAM PENĚŽENKA

Seznam.cz nabízí pro své zákazníky komfortní platební systém – Seznam Peněženka. Touto Peněženkou můžete již nyní platit v rámci všech seznamáckých služeb.

Pro využívání peněženky je nutné se přihlásit prostřednictvím svého e-mailu ke svému účtu a nabít si kredit, ze kterého se pak budou odečítat jednotlivé transakce.

Aby byly vaše peníze v Peněžence v bezpečí, používá se protokol SSL. Od 5.9.2016 přichází Seznam.cz s novinkou, a to sjednocením Peněženky. To znamená, že pokud jste používali více služeb, například Zboží.cz a Sklik, museli jste dobíjet kapsu pro každou službu zvlášť. Nyní se dobíjí jed jedna kapsa. Sjednocení se provede po odsouhlasení nových obchodních podmínek.

Jak si zajistit stále nabitý kredit v Peněžence?

Mějte svou Peněženu stále nabitou. Pro hlídání stavu kreditu stačí v “nastavení“ kliknout na “pokles kreditu”. Zde vyplňte svůj e-mail, na který vám bude  automaticky zasíláno upozornění na předpokládaný datum vyčerpání kreditu. Nebo si stačí zvolit upozornění poklesu kreditu na určitou částku.

SKLIK

Inzertní systém Sklik od společnosti Seznam.cz nabízí svým zákazníkům reklamní PPC systém, díky  kterému si firmy vytvoří unikátní reklamu na klíčová slova, týkající se jejich činnosti či obchodu.

Majitelé webových stránek si mohou díky jednoduchému a intuitivnímu inzertnímu systému vytvořit reklamu na klíčová slova, týkající se jejich podnikání. Návštěvníkům vyhledávače Seznam.cz se pak zobrazí odpovídající reklama inzerenta. Za proklik u daného klíčového slova je inzerentovi účtován poplatek.

Sklik nabízí svým zákazníkům nejrůznější statistiky. Díky nim pak může jednoduše získat lepší pozice ve vyhledávači za nižší cenu. Mezi největší výhody je pak propojení reklamní kampaně s vyhledávačem zboží – Zboží.cz, které je provozováno rovněž Seznamem.

SKÓRE KVALITY

Skóre kvality ukazuje kvalitu inzerovaných reklam, vstupních stránek a klíčových slov. Vysoká kvalita reklamy vede k nižším nákladům za inzerci a výhodným pozicím reklamy. PPC systémy udávají skóre kvality v číslech od 1 do 10 všem klíčovým slovům v reklamní kampani.  Čím vyšší číslo, tím vyšší kvalita.

Výši skóre kvality ovlivňují 3 faktory

  • kvalita vstupní stránky
  • kvalita reklamy
  • očekávaná míra prokliku

Vliv skóre kvality na aukci reklamy

Skóre kvality má vysoký vliv na konečnou pozici vaší reklamy a na skutečnou cenu za proklik. Aukce reklamy automaticky vyhodnotí reklamu a na základě toho se reklama zobrazí v určitém pořadí. Díky vysokému skóre kvality se může stát, že zaplatíme méně za proklik a získáme vyšší pozici, než naše konkurence.

Jak zvýšit skóre kvality?

Optimální skóre kvality je číslo 7 a vyšší. Nižší skóre není výhodné, proto se snažte o jeho zlepšení.

  • použijte reklamní kampaň s menším počtem klíčových slov
  • u důležitých klíčových slov vytvořte textovou reklamu na míru
  • použijte klíčové slovo v textu reklamy i v zobrazené URL
  • začleňte do kampaně konverzní klíčová slova

VÝPOČET CENY ADWORDS

AdWords od společnosti Google je v Česku jedním z nejčastěji používaným inzertním reklamním PPC systémem. Inzerenti mohou na základě klíčových slov vytvořit reklamní kampaně, u kterých se platí za proklik.

  • Systém AdWords poskytuje naprostou kontrolu nad náklady za reklamu
  • Bez omezení minimální částkou
  • Můžete si nastavit průměrný denní rozpočet

 Jak se počítá cena za proklik v AdWords?

Když uživatel internetu vyhledává na Googlu, AdWords automaticky spustí aukci, díky které určí, jaké reklamy a v jakém pořadí budou zákazníkům zobrazeny. Pokud chceme zobrazit reklamu, vybereme způsob nabízení ceny.

Strategie pro nejnižší  cenu

Abychom dosáhli nejnižší částky za proklik a získali nejlepší pozici, je nutné rozhodnout se pro  nejlepší strategii nabídek:

Zaměření na kliknutí na reklamu

Zvolíme-li strategii CPC, získáme tak vyšší návštěvnost na svém webu. Jedná se o běžnou strategii ve vyhledávací síti. V případě sledování konverzí je možné zvolit eCPC, přičemž systém AdWords může navýšit CPC až o 30 % u klíčového slova, které vyhodnotí jako potencionálně konverzní.

Zaměření na zobrazení reklamy

Potřebujeme-li se dostat zákazníkům do podvědomí, použijeme nabídku ceny za zobrazení CPM. Nabídka CPM je možná pouze pro kampaně v obsahové síti. Při omezeném rozpočtu je vhodné ponechat strategii CPC, kde platíte pouze za prokliky na váš web.

Zaměření na konverze

Potřebujeme-li od svých nových zákazníků akci na svém webu, (například odeslání objednávky, přihlášení do newletteru či registrace) zvolíme CPA. Tato forma reklamy je doporučována zkušeným inzerentům AdWords, kteří se zaměřují na cílené konverze. Lze použít u kampaní, které za posledních 30 dní měly alespoň 30 konverzí.

Výdaje pod kontrolou

Pro přesné určení výdajů, které se nesmí během jednoho dne překročit, použijte denní rozpočet. Je to částka, kterou můžete libovolně upravit. Díky tomu máte své výdaje vždy pod kontrolou v závislosti na úspěchu kampaně. Denní rozpočet se může v libovolný den automaticky překročit až o 20 %, za celý měsíc vám však nebude účtováno více, než kolik je průměrný denní rozpočet vynásobený průměrným počtem dní v měsíci (30,4).

ZBOŽÍ.CZ

Zboží.cz je jedním z největších nákupních portálů na českém internetu. Díky intuitivnímu řazení zboží a filtrování dle zadaných parametrů umožní snadno porovnat ceny výrobků, zjistí skladovou dostupnost zboží na e-shopu nebo vyhledá obchod v okolí zákazníka.

Zboží.cz má za sebou již dlouhou dobu působnosti. V roce 2007 bylo založeno společností Seznam.cz a jeho hlavním úkolem bylo snadnější zorientování se v široké nabídce e-shopů a ulehčit uživatelům on-line nakupování, které se těší stále větší oblibě.

Co Zboží.cz nabízí

  • Nabídky vašeho zboží se na Zboží.cz zobrazují zdarma – platíte pouze za návštěvníka, který proklikne do e-shopu.
  • Zvýšíte prodeje, protože více jak 3/4 uživatelů používá srovnávače cen.
  • Vaše nabídky budou zobrazovány na cílené zákazníky. Pravděpodobnost nákupu ve vašem e-shopu je proto vysoká.
  • Zboží.cz svým návštěvníkům nabízí možnost zobrazení e-shopu podle lokality nakupujícího.
  • Statistiky Zboží.cz uvádějí, kolik zákazníků prokliklo na váš e-shop a kolik zde nakoupilo.
  • Funguje jako reklama, která působí na vracející se návštěvníky. Váš obchod se tak dostane do jejich podvědomí.

Pojďme probrat, jak mohu pomoci vašemu obchodu.

Pavel Chodil

PPC specialista s výsledky

Skype/Hangout